تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/08/21 - 09:11
کد خبر: 487329

در گفت‌و‌گو با فرمانده انتظامی استان گیلان مطرح شد؛

محرمانه‌‌های دستگیری قاتل ۳۵ نفر/ جزئیات دستگیری آتش‌ افروز کمپ ترک‌اعتیاد

محرمانه‌‌های دستگیری قاتل ۳۵ نفر/ جزئیات دستگیری آتش‌ افروز کمپ ترک‌اعتیاد

فرمانده انتظامی استان گیلان شامگاه چهارشنبه از دستگیری متهم آتش‌سوزی عمدی در کمپ ترک اعتیاد خبر داد و گفت: این متهم در جریان تحقیقات علمی و اطلاعاتی پلیس شناسایی و قبل از فرار دستگیر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ساعت ۵ صبح دوازدهم آبان امسال ۴۸ بیمار و نگهبان کمپ ترک‌اعتیاد «گام اول رهایی» در منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود در استان گیلان با شعله‌ور شدن داخل ساختمان سعی کردند خود را از مهلکه نجات دهند اما قفل‌بودن در ساختمان و نرده‌های پشت پنجره‌ها آنها را در میان دود و آتش گرفتار کرد. نفس‌های‌شان به شماره افتاده بود و ناله‌های‌ سوزناک‌شان هم بین دیوارها محصور و هرچه فریاد می‌کشیدند، صدای‌شان فقط به خودشان برمی‌گشت. همسایه‌ها با مشاهده دود و آتش خود را به کمپ رساندند. شعله‌های مهیب آتش و حرارت بالای آن اجازه نمی‌داد به کمپ نزدیک شوند. چند نفر از بیماران خود را پشت در رسانده و درخواست کمک داشتند. یکی از اهالی سعی کرد با پتک قفل را بشکند اما خودش هم دچار سوختگی شد. تنها راهی که به ذهنش رسید آب‌ریختن روی افرادی بود که پشت در گرفتار شده بودند.

آتش‌نشانان وقتی به محل رسیدند که آتش تمام ساختمان قدیمی کمپ را شعله‌ور کرده بود. ساختمانی که سال‌ها قبل مدرسه‌ دخترانه‌ای بود و بعد به مرکز کمپ ترک‌اعتیاد تغییر کاربری داد. معتادانی که به امید رهایی از اعتیاد به کمپ آمده بودند حالا زندگی را برای همیشه ترک کرده بودند. پس از مهار آتش، امدادگران وارد ساختمان شده و با صحنه‌های هولناکی روبه‌رو شدند. اغلب بیماران جان باخته بودند و پیکرخیلی از آنها قابل شناسایی نبود. ۳۲نفر دراین آتش‌سوزی جان باخته بودند و ۱۶نفر دیگر با درصد سوختگی بالا به بیمارستان سوانح سوختگی رشت منتقل شدند. تلاش‌ها برای نجات جان مصدومان آغاز شد اما سه نفر از آنها به‌دلیل شدت سوختگی جان‌باختند تا تعداد قربانیان به عدد ۳۵ برسد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک مصدوم دیگر این سانحه نیز به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد که با این احتساب  سه نفر از مجروحان آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود درICU بستری هستند.

محرمانه‌‌های دستگیری قاتل ۳۵ نفر/ جزئیات دستگیری آتش‌ افروز کمپ ترک‌اعتیاد

دکتر آشوبی با بیان این‌که تاکنون پنج نفر از مصدومان حادثه آتش‌سوزی لنگرود ترخیص شده‌اند، گفت: چهار نفر از مصدومان این حادثه در بخش سوختگی بستری و تحت مداوا هستند. معاون استاندار گیلان همان روز اعلام کرد: آتش‌گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و آتش‌‌سوزی کل ساختمان و درعین‌حال غافلگیری مددجویان و مسئولان کمپ، علت حادثه بوده است اما دو روز بعد کارآگاهان پلیس آگاهی گیلان سرنخ‌هایی پیدا کردند که روند رسیدگی به این پرونده را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

قاتل چطور شناسایی و دستگیر شد؟

فرمانده انتظامی استان گیلان شامگاه چهارشنبه از دستگیری متهم آتش‌سوزی عمدی در کمپ ترک اعتیاد خبر داد و گفت: این متهم در جریان تحقیقات علمی و اطلاعاتی پلیس شناسایی و قبل از فرار دستگیر شد. سردار عزیزا... ملکی در گفت‌وگو با جام‌جم در تشریح اقدامات پلیسی برای شناسایی و دستگیری این قاتل گفت: پس از وقوع آتش‌سوزی در کمپ به نظر می‌رسید سرایت آتش از بخاری به پرده این حادثه مرگبار را رقم زده باشد. در فیلم‌های قبل از حادثه هم نحوه شعله‌زنی بخاری استاندارد نبود. با وجود این به کارآگاهان پلیس آگاهی ماموریت دادم همه جوانب را بررسی و روی سرنخ‌های کشف‌شده در صحنه تمرکز کنند. دو روز بعد از آتش‌سوزی اولین سرنخ‌ها کشف شد که کم‌کم پازل عمدی‌بودن آتش‌سوزی را کامل کرد.

وی افزود: تیم جنایی هنگام آواربرداری متوجه بوی بنزین در زیر بقایای به‌جامانده از آتش‌سوزی شد. این درحالی‌بود که در آن ساختمان بنزین نگهداری نمی‌شد. با کشف اولین سرنخ فیلم لحظه آتش‌سوزی را چند بار به‌صورت تخصصی بررسی کردند و با بررسی شروع و گسترش آتش‌سوزی مطمئن شدند فرضیه بخاری درست نبوده و آنجا به‌صورت عمدی با مواد اشتعال‌زا به آتش کشیده شده است. رئیس پلیس استان گیلان با اشاره به شروع تحقیقات برای شناسایی عامل آتش‌افروزی گفت: در این مرحله جست‌وجوها برای شناسایی عامل یا عاملان آتش‌افروزی آغاز شد.

کارآگاهان این احتمال را مطرح کرده که متهم از افرادی باشد که پیش از این در این کمپ بستری بوده و با مالک آنجا اختلاف داشته است. به‌همین‌خاطر افرادی که به‌تازگی از کمپ بیرون رفته بودند شناسایی شدند. از سوی دیگر با بررسی ساختمان مشخص شد در پشت این ساختمان زمینی باتلاقی است که به احتمال زیاد آتش‌افروز از آنجا وارد محوطه شده است. این محوطه دوربین مداربسته‌ای نداشت و ردزنی‌ها در مسیرهای احتمالی و با روش‌های علمی ادامه یافت تا این‌که خیلی زود به مردی رسیدند که حوالی زمان آتش‌سوزی در آن منطقه حضور داشت. سردار ملکی از شناسایی هویت متهم در زمانی کوتاه خبر داد و افزود: با بررسی سرنخ‌ها و فرضیه‌ها خیلی زود هویت متهم شناسایی شد. مرد جوان مدتی در این کمپ بستری بود و به‌تازگی از آنجا بیرون آمده و برای انتقام‌جویی دست به این آتش‌سوزی مرگبار زده بود.

با توجه به این‌که احتمال داشت با افشای موضوع، دسترسی به متهم سخت شود آتش‌سوزی عمدی به‌صورت محرمانه باقی ماند. سرانجام با تلاش‌ها و اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی شبانه‌روزی کارآگاهان آگاهی، ماموران پلیس امنیت عمومی و پشتیبانی فنی سربازان گمنام امام‌زمان(عج) روز چهارشنبه در رودبار ردیابی و دستگیر شد. متهم سوار اتوبوس قصد فرار از استان را داشت که ماموران او را دستگیر کردند. مرد آتش‌افروز که تصور نمی‌کرد ماجرا لو رفته، در همان تحقیقات مقدماتی به تشریح ماجرا پرداخت. به گفته دادستان مرکز استان گیلان، متهم بازداشت‌شده مدعی است به‌دلیل خصومت شخصی و ادعای سختگیری عوامل مرکز، دست به این اقدام زده است.

انتقام، علت آتش‌افروزی

مهدی فلاح‌میری، دادستان مرکز استان گیلان دراین‌باره در جمع خبرنگاران گفت: پس از آتش‌سوزی دستور داده شد تحقیقات جامع از مجروحان در بیمارستان توسط بازپرس انجام گرفته و همچنین دوربین‌های مدار بسته توسط ضابطان مورد بازبینی دقیق فنی قرار بگیرد. وی با بیان این‌که پس از انجام تحقیقات گسترده مشخص شد کانون حریق در محلی غیر از محل قرارگرفتن بخاری بوده است، گفت: به لحاظ شعله‌ورشدن آتش، عمدی بودن موضوع متصور شد و با ارجاع موضوع به کارشناس رسمی آتش‌نشانی با بررسی صحنه و رویت فیلم عمدی‌بودن حادثه مورد تایید قرارگرفت.

فرد شناسایی‌شده در تحقیقات اولیه پس از مواجه‌شدن با ادله موجود به جرم ارتکابی اقرار کرده است.این فرد در این کمپ بستری بوده و دو هفته قبل از ماجرا، آنجا را ترک کرد. متهم بازداشت‌شده مدعی است به‌دلیل خصومت شخصی و ادعای سختگیری عوامل مرکز، دست به این اقدام زده است. وزیر کشور هم دیروز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شواهد موجود در صحنه، دو احتمال وجود داشت؛ یک احتمال این‌که این اتفاق به‌دلیل سهل‌انگاری رخ داده باشد و احتمال دیگری هم این‌که حادثه عمدی بوده است و کسی از بیرون به آن مرکز آمده و آتش‌سوزی را انجام داده است.

با تلاش‌های فراجا، هر دو فرضیه دنبال شد و آثاری که در صحنه پیدا شد، نشان داد که جسمی از بیرون به داخل وارد و موجب آتش‌سوزی شده است.با بررسی‌های صورت گرفته، نفری که متهم به این کار بود، دستگیر شد و او هم اعتراف کرد و معلوم شد شروع آتش‌سوزی با دخالت این فرد که پیش از این هم سابقه اعتیاد داشته و در این کمپ حضور داشته، انجام شده است. این حادثه عمدی بود و آن فرد از بیرون مرکز آمده و مواد اشتعال‌زا استفاده کرده است. انگیزه‌ای هم که اعلام کرده، اختلافات با مدیران این مرکز ترک‌اعتیاد که مربوط به بخش خصوصی است، بود.

محرمانه‌‌های دستگیری قاتل ۳۵ نفر/ جزئیات دستگیری آتش‌ افروز کمپ ترک‌اعتیاد

می‌خواستم افراد داخل کمپ را فراری دهم

پسر جوان تصور نمی‌کرد نقشه‌اش برای انتقام، جنایتی هولناک را رقم بزند. حالا در برابر اتهامی سنگین قرار گرفته است. او در جریان تحقیقات جزئیات کامل این آتش‌افروزی را تشریح کرد.

چند سال داری؟

28سال.

مجردی؟

بله.

سابقه کیفری داری؟

به اتهام ولگردی یک‌بار دستگیر شدم.

چطور سر از این کمپ درآوردی؟

این کمپ ماده۱۵ است و خانواده‌ها معتادان را برای ترک به آنجا می‌آورند. من هم به زور خانواده‌ام حدود دو ماه قبل به آنجا رفتم. دو هفته قبل از حادثه هم از کمپ بیرون آمدم.

چرا آنجا را به آتش کشیدی؟

می‌خواستم از مدیر کمپ انتقام بگیرم.

چه اختلافی با او داشتی؟

در مدتی که در آنجا بودم رفتار خوبی با ما نداشتند و همین باعث شد از او کینه به دل بگیرم.

فکر نمی‌کردی این انتقام جان افراد را بگیرد؟

قرار نبود کسی بمیرد. با یکی از دوستانم در داخل کمپ هماهنگ کرده بودم که آنجا را به آتش بکشیم و باعث فرار افرادی شویم که آنجا بودند. با فرار آنها از مدیر کمپ انتقام می‌گرفتم. ساعت ۵ صبح با دو بطری بنزین و گازوئیل از دیوار پشتی وارد شدم و آنها را از طریق یکی از پنجره‌ها داخل ریختم و آتش‌زدم. بعد هم از همان مسیری که آمدم فرار کردم. کلیددار نتوانسته بود در را باز کند و همه گرفتار آتش شدند. می‌خواستم به آنها کمک کنم تا از کمپ رها شوند اما... .

از دوستت خبر داری؟

او هم در این آتش‌سوزی جان‌باخت.

آن روز مواد کشیده بودی؟

نه.

در این مدت کجا بودی؟

مخفیانه زندگی می‌کردم. فکر نمی‌کردم ماموران متوجه عمدی‌بودن آتش‌سوزی شده باشند. چهارشنبه قصد داشتم به تهران بروم که دستگیر شدم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top